مقاله چهاردهم اسفند روز احسان و نیکوکاری گرامی باد در روز یکشنبه 11 اسفند ماه سال 1398 ساعت 16:38:58 توسط تیم تولید محتوا - سایت عکس و مقاله نوشته شده است.

فهرست

روز احسان و نیکوکاری چه چیزی است؟

هفته نیکوکاری (از چهاردهم تا بیست و یكم اسفندماه) به منظور جذب كمكها و هدایای مردم به خانواده های محروم و نیازمند برگزار می شود كه جمع آوری و توزیع آن توسط كمیته امداد صورت می گیرد.

جشن نیکوکاری صرف نظر از هدایایی که طی آن جمع آوری می شود به لحاظ معنوی ، اجتماعی و فرهنگی دارای کارکرد های ویژه ای است که از جمله آنها می توان به گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان و انفاق، کمک به همنوع و انسجام اجتماعی اشاره کرد.

نوع دوستی و کمک به همنوع از دیدگاه آیین الهی و جهانی اسلام امری ذاتی و فطری است. در واقع خداوند متعال تمایل به کمک کردن به همنوعان را به صورت یک شناخت در قلب هر بشری الهام کرده است . بدین مفهوم که عمل نیکوکاری به صورت نور الهی در قلب و سرشت انسان وجود دارد.

در فرهنگ شکوهمند اسلام، انفاق در راه خدا، از مصاديق احسان شمرده شده و روايات و آيات بسياري در تأکيد آن آمده است که در این مطلب به برخی از آنها اشاره می کنیم :

قرآن مجید اجر و مزد انفاق در راه خدا را هفتصد برابر بیشتر می داند. و نیز می فرماید: «اگر چیزی را در راه او انفاق کنید، خداوند عوض آن را می دهد و جای آن را پر می کند و او بهترین روزی دهندگان است.»

قرآن مجید، انفاق در راه خدا و دوری از صفت ناپسندیده بُخل و طمع را، از ویژگی های اخلاقی رستگاران شمرده شده است. در آیه ۱۶ سوره تغابن آمده است: «تا می توانید تقوای الهی پیشه کنید و گوش دهید و اطاعت نمایید و انفاق کنید که برای شما بهتر است و کسانی که از بخل و حرص خویشتن مصون بمانند، رستگارانند.»

خداوند اعمال ما را وسیله آزمایش مان ذکر می کند و ضمن توصیه به انفاق، ما را از پاداش عظیم آن با خبر می نماید و حفظ وجودمان را از بخل سبب رستگاری مان می داند.

آیه ۲۹ سوره فاطر، در بیانی بلند، احسان در راه خدا را تجارتی سرشار از سود شمرده شده است: «کسانی که کتاب الهی را تلاوت می کنند و نماز به پا می دارند و از آنچه روزی شان داده ایم، پنهان و آشکار، انفاق می کنند، تجارتی پرسود و بی زیان را امید دارند.»

چنین معامله ای با خداوند، بی شک، سودی به عظمت رضوان الهی دربردارد. از حضرت علی علیه السلام هم روایت شده است: «آن کس که با دستی کوتاه ببخشد، از دستی بلند پاداش می گیرد». بنابراین، آنچه در راه خیر انفاق می کنیم، هرچند کم باشد، خداوند از فضل خود بر آن می افزاید و چندین برابر به ما پاداش می دهد. پس تا می توانیم با کالای نیکوکاری با خدا تجارت کنیم که سودی سنگین به دنبال دارد. حضرت علی علیه السلام در این باره نیز فرمودند: «هر گاه تهی دست شدید، با صدقه دادن، با خدا تجارت کنید». و «روزی را با صدقه دادن فرود آورید.»

از مهمترین شرایط انفاق، «اخلاص» است. یعنی آنچه می بخشیم، باید فقط برای خدا و نیت ما تنها رضایت او باشد. وقتی انفاق می کنیم، نباید از کسی توقع مدح داشته باشیم؛ چراکه اگر این توقع در کار بیاید، انفاق، دیگر در راه خدا نیست و نباید منتظر پاداش و گشایش و آمرزش بود. و چنانچه نیت ما برای خدا خالص باشد، خداوند چنان اجری به ما می دهد که در باورمان نگنجد و هر چه اخلاص بیشتر باشد، شایستگی برای پاداش هم بیشتر می شود.

حضرت علي عليه السلام درباره بخشش و نیکوکاری مي فرمايند:

* بخشش بيش از خويشاوندي محبت مي آورد.
* آنکه پاداش الهي را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است.
* کسي که حاجت برادر مؤمن اش را برآورد، مانند کسي است که همه عمرش را به عبادت گذارنده است.
* خودت وصي مال خودت باش. امروز به گونه اي عمل کن که دوست داري پس از مرگت عمل کنند.
* در دنيا جز براي دو کس خير نيست؛ يکي گناهکاري که با توبه جبران کند و ديگر نيکوکاري که در کارهاي نيکو شتاب ورزد.

طریقه نامگذاری روز احسان و نیکوکاری

در ۱۴ اسفندماه ۱۳۵۷ هجري شمسي فرمان امام خميني (ره) مبني بر تشكيل كميته امداد صادر شد. اين نهاد براي ايجاد رفاه و برقراري تسهيلاتي در امر كمك رساني به محرومان جامعه داير شد. گفتني است اين نهاد انقلابي اكنون بنام كميته امداد امام خميني مشغول فعاليت است.

سابقه كميته امداد امام خميني (ره) به سالهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران ـ حدوداً سالهاي ۱۳۴۲- ۱۳۴۳ باز مي گردد كه تعدادي از انقلابيون كه در زمره ياران امام (ره) بودند، ماموريت يافتند كه به خانواده هاي زندانيان، نيازمندان و مبارزين رسيدگي كنند. امدادگري بويژه در دوران اوج گيري انقلاب در طي سالهاي ۵۷ – ۵۶ كه اعتصاب و تحصن همه جا را فرا گرفت به منظور حمايت از اعتصاب كنندگان و زندانيان ادامه يافت.

با پيروزي انقلاب حمايت از نيازمندان در صدر برنامه ها قرار گرفت و كميته امداد امام خميني (ره) با صدور فرمان ايشان تشكيل شد. اين نهاد به منظور كمك به خانواده هاي محروم به خصوص براي خودكفا كردن آنها تاسيس گرديد. كميته امداد از بزرگترين نهادهاي تامين اجتماعي است و در خدمت گروه هاي آسيب پذير جامعه قرار دارد. اين كميته خدمات و فعاليتهاي گسترده اي را به افراد محروم جامعه ارائه مي دهد كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم:

پرداخت وام قرض الحسنه و تهيه مواد اوليه و ابزار كار به منظور كسب درآمد، براي اقشار بي بضاعت كه كميته اي ناظر بر حسن مصرف اين وام ها مي باشد. به نحوي كه اعتبارات اعطايي باعث خودكفا شدن وام گيرندگان گردد. همچنين اين كميته از روش هاي نظارتي و هدايتي خود براي تحقق اين هدف استفاده مي كند.

برنامه ريزي جهت آموزشهاي فني و حرفه اي از ديگر اقدامات كميته امداد است، كه در اين زمينه كميته كلاسهاي فني و حرفه اي متعددي را براي هنرجويان تحت پوشش تشكيل داده است. اين كلاسها به منظور ايجاد آمادگي در هنرجويان براي استخدام يا شروع كسب و كار درآمدزا بوجود آمده است.

علاوه بر اين اماكني براي كار اينگونه افراد بخصوص در رشته هاي قاليبافي، دامداري، و مرغداري در نظر گرفته شده است . از ديگر فعاليتهاي كميته امداد، كمك به زنان سرپرست خانواده است. امداد رساني از طريق اين كميته و تحت پوشش قرار گرفتن اين افراد باعث گرديده است كه تا آن بتوانند با فعاليت در زمينه هاي كشاورزي، دامداري، قالي بافي، خياطي، كاردستي و ساير زمينه ها زندگي خود و خانواده اشان را تامين كنند. قابل به ذكر است كه اين كمك ها بويژه باعث بازگشت روستائيان از شهر به روستا و ايجاد شغل در روستاهاي آنان مي گردد.

همچنين تهيه جهيزيه براي نوعروسان خانواده هاي تحت پوشش، كمك به بيماران هموفيلي، كليوي و تالاسمي، خدمات درماني و بهداشتي، ارائه خدمات فرهنگي و آموزشي به دانش آموزان و دانشجويان تحت پوشش، كاريابي و معرفي آنان به مشاغل مناسب، تامين مسكن براي خانواده هاي بي بضاعت، جبران ديه، اطعام و افطاريه، جمع آوري صدقات به منظور هدايت صحيح آن، ارائه خدمات عمراني مانند بازسازي و نوسازي مناطق سيل زده و زلزله زده و آسيب ديده. جذب و صرف كمك هاي مردمي و بسياري شبيه به اينگونه كمك ها از ديگر فعاليتهاي كميته امداد امام خميني (ره) به منظور امداد رساني و كمك به قشر محروم جامعه مي باشد.

علاوه بر اين، كميته امداد فعاليتهاي خود را جهت كمك به خانواده هاي محروم ديگر كشورهاي مسلمان نيز گسترش داده است. براساس اينكه مسلمانان امت واحده اند و براي كمك به محرومين جغرافيايي نمي توان قائل شد اين كميته. محرومان كشورهاي مسلمان نشين را نيز تحت پوشش خود قرار داده و خدمات امداد رساني را نيز به آنها ارائه مي كند، از جمله اين كشورها عبارتند از: لبنان، افغانستان، جمهوري آذربايجان، تاجيكستان و بوسني. از آنجائيكه كميته امداد در يك كشور و جامعه اسلامي تشكيل شده و هر فرد مسلمان وظيفه خود مي داند كه در برابر نيازهاي و گرفتاريهاي برادران ديني خود بي تفاوت نباشد زيرا خدمت به محرومين را يكي از شيرين ترين عبادتها مي داند و همين امر باعث گرديده است كه با ياري مردم مسلمان ايران اين كميته روزبه روز پيشرفت كرده و دامنه فعاليتهايش را گسترش دهد و باعث افتخار جامعه اسلامي گردد.

چنانچه مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مي فرمايند:

«كميته امداد همچنان كه در نام منتسب به امام است، عملاً هم مورد توجه و لطف خاص امام عزيزمان قرار داشته است.»قابل ذكر است كه همه ساله از چهاردهم تا بيست و يكم اسفندماه به نام هفته نيكوكاري نامگذاري شده است. برگزاري اين هفته به منظور جذب كمكها و هداياي مردم به خانواده هاي محروم و نيازمند است كه جمع آوري و توزيع آن توسط كميته امداد صورت مي گيرد. زيرا كمك به همنوع از اصول اساسي دين مبين اسلام است كه همچنان كه خداوند در سوره مبارکه انسان آيه شش:

و به دوستی خدا به فقير و اسير و طفل يتيم طعام مي دهند و گويند ما فقط براي رضاي خدا به شما طعام مي دهيم و از شما هيچ پاداش و سپاسي نمي طلبيم.»

فرهنگ لغات کلمات چهاردهم اسفند روز احسان و نیکوکاری گرامی باد

چهاردهم :


(مرکب از: چهارده + میم ماقبل مضموم ، پسوند عدد ترتیبی ) و مراد از آن بیان مرتبه عدد است . رجوع به چاردهم شود.
اشتباه تایپی این کلمه: ]ihvnil

اسفند :


در اوستا سپنته صفت است (در تانیث سپنتا ) یعنی پاک یا مقدس ، برابر سانکتوس لاتینی . این صفت در اوستا از برای خود اهورمزدا و گروهی از ایزدان و مردمان و جز آن آورده شده است از آن جمله برای ارمیتی . سپنته در بسیاری از کلمات بسیط ومرکب فارسی بجا مانده مانند: اسفند یا سپند گیاهی که در لاتینی روتا نام داردو دانه آن بخوری است معروف . حنظله بادغیسی گوید: یارم سپند اگرچه بر آتش همی فکند از بهر چشم تا نرسد مر ورا گزند او را سپند و آتش ناید همی بکار با روی همچو آتش و با خال چون سپند. همچنین سپند (اسپند) نام کوهی بوده در سیستان .اسدی گوید: یکی شهر بد پشت اسپندکوه بسی رهزنان گشته آنجا گروه . و فردوسی گوید: بخون نریمان کمر را ببند برو تازیان تا بکوه سپند. کلمات و نامهای امشاسپند و گوسپند (گوسفند) و اسفندیار و آذرباد مهراسپند از همین لغت سپنته ترکیب یافته است . سپندار و سپندارمذ و در پهلوی سپندارمت و در اوستا سپنتا آرمتی ، از دو کلمه ترکیب یافته است و دومین جزء آرمتی است و آن نیز از دو کلمه ساخته شده : آرم که از قیود است بمعنی درست یا آنچنان که شاید و باید و بجا و آن خود جداگانه در اوستا بکار رفته . و دیگری متی از مصدر من اوستائی بمعنی «اندیشیدن ». از ترکیب «ارم + متی » یک میم طبق قاعده (که چون دو حرف هم جنس در کلمه مرکب آید یکی را در دیگری ادغام و در نوشتن حذف کنند) ساقط شده است . اَرمتی بمعنی فروتنی و بردباری و سازگاری گرفته شده در مقابل ترومتی که بمعنی بادسری و خیره سری و ناسازگاری و برتنی وسرکشی است . بنابر آنچه گذشت آرمتی با صفت خود سپنتا(سپنتا آرمتی ) که در فارسی سپندارمذ شده یعنی فروتنی پاک یا تواضع مقدس ، امروزه نام دوازدهمین ماه را اسفند گوئیم یعنی موصوفش را که ارمذ (ارمت ، اَرمتی ) باشد از زبان انداخته ایم . رجوع به فرهنگ ایران باستان پورداود ج 1 ص 78، 82 شود. نام ماه دوازدهم باشد از سال شمسی . (برهان ). ماه سوم زمستان و ماه دوازدهم سال شمسی ایرانی ، مطابق حوت . اسپند. اسفندماه . اسفندار. اسپندارمذ. اسفندارمذ. نام روز پنجم از هر ماه شمسی ایرانی .
اشتباه تایپی این کلمه: hstkn
(اِ فَ) = اسپند. سپند: 1 - آخرین ماهِ سال شمسی . 2 - نام روز پنجم از هر ماه شمسی . 3 - یکی از امشاسپندان ، نماد بردباری و نگاهبان زمین . 4 - گیاهی است با گل های ریز سفیدرنگ و دانه های سیاه که دانه های سیاه آن را برای دفعِ چشم زخم ، روی آتش می ریزند.

روز :

[ په . ] (اِ. ق .) زمانی که از طلوع آفتاب آغاز و به غروب آفتاب ختم شود، نهار. مق شب ، لیل .

احسان :


خوبی . نیکی . صنیع. نیکوکاری . بخشش . بِرّ. ید. دست . ازداء. انعام . افضال . نیکی کردن . نیکوئی کردن: به دو سه بوسه رها کن این دل از گرم و خباک تا بمن احسانت باشد احسن اللّه جزاک . ( اِ) 1 - (مص م .) نیکی کردن . 2 - بخشش کردن . 3 - (اِمص .) نیکوکاری ، بخشش .

گرامی :

(گِ) [ په . ] (ص .) عزیز، محبوب ، مکرم ، بزرگ .

باد :


هوایی که بجهت معینی تغییر مکان میدهد. هوایی که بسرعت بجهتی حرکت کند. ریح . ج ، ریاح . ریحه . (منتهی الارب ) (ترجمان القرآن ). تُرهة. رکاب السحاب . اَوب . سُمَهی . سمهاء. واد: مُشتَکِره ; باد سخت . (منتهی الارب ) (اقرب الموارد). سَیهَک ، سَهوک ، سَکینَه ; باد تیزرو. هَراءَة; سخت سرد گردیدن باد. وَرهاء; باد تند و شتاب . خَجَوجاة; باد پیوسته وزان . رخاوة، رخامی ، نَسیم ; باد نرم . نَیسَم ، رَیده ، رَیدانه ، رادَه ، رَخاوَه ، عَیهَل ; باد تند. نَعَب ، مُعصِف ، مُعصِفة، صِندید، جَفجَف ، دَروج ; باد تند و تیز. نَئوج ; باد وزان . هَلاّب ; باد سرد باباران . هَلاّبة. (منتهی الارب ). یوم هلاب ; روز باد و باران ناک . وَعک ; ایستادن باد. تَهم ، لَواقح ; بادهائی که درختان را آبستن کند. مَعاجیج ; بادهای تند گردانگیز. هَوجاء; باد سخت تند که از بن برگیرد و ویران کند خانه ها را. تَهویش ; گرد و خاک آوردن باد. خَرقاء; باد سخت که بر یک مهب مداومت نکند. اِنْساب ; سخت وزیدن باد و برداشتن آن خاک و سنگریزه را. خِبراق; باد که از راه دیر برآید. اِعصار; باد آتش دار. عقیم ; باد که نه ابر آورد و نه باردار کند درخت را. بادی که برانگیزد ابر و رعد و برق را. باد سخت گردآمیز. هَیرَع ; باد شتاب و تند بسیارغبار. هَبیب ; باد گردانگیز. هَبوب ، هَبوبة، هَبیبة،سَوهَق، ساف ٍ، سافیاء، مُسفی ، مُسَفْسِفَة، سَفون ; باد خاک روب . سافنة، نَفح ; باد سرد، قال الاصمعی : ما کان من الریاح نفح فهو برد و ما کان لفح فهو حسر. خارِم ، صُنبور، خَریق; باد سرد که سخت وزد. خَروق، نسنسة; سرد وزیدن باد. شَفیف ; باد سرد و خنک . شَفشاف ، نَحس ; باد سرد. دبور، حَرور; باد گرم که شب وزد. (منتهی الارب ) صُنبور; باد گرم . عجوز; باد گرم که چشم را بشکند از گرما. خوصاء. لفح . (منتهی الارب ): میغ ماننده پنبه ست و ورا باد نَداف هست سدکیس درونه که بدو پنبه زنند.
ابوالموید.
[ په . ] 1 - وزشی که در اثر جابجا شدن هوای گرم و سرد بوجود می آید. 2 - یکی از چهار عنصر (آب ، باد، خاک و آتش ) نزد قدما. 3 - غرور، خودبینی . 4 - هدر، بیهوده . 5 - ورم ، پف کردگی . 6 - هیچ ، پوچ . 7 - آه و ناله . ؛ ~به آستین کسی کردن کنایه از: کسی را تحریک کردن ، کسی را تشجیع کردن . ؛~به پیمانه پیمودن کنایه از: کار بیهوده انجام دادن . ؛ ~خوردن و کف ریدن کنایه از: گرسنگی کشیدن ، هیچ نخوردن .
[ په . ] (پس .)در ترکیب با کلمة دیگر معنای دارندگی می دهد، آذرباد، گلباد.

منابع

کد مطلب6148