نقاشی نوعی هنر بصری هست که در آن فرد از ابزارهای نقاشی گوناگون برای علامت‌گذاری کاغذ یا یک محیط دوبعدی دیگر بکاربرده می‌کند. ابزارهای موجود عبارتند از: مداد, قلم و جوهر, اقسام گوناگون رنگ, قلم جوهر, مداد, مداد, گچ, گچ, گچ, اقسام گوناگون حروف و فلزات مختلف. نقاشی دیجیتال عمل بکاربرده از کامپیوتر برای ترسیم است. روش‌های متداول نقاشی دیجیتالی حاوی قلم یا انگشت بر روی دستگاه صفحه لمسی, قلم یا انگشت یا در برخی موارد یک موس کامپیوتر است. برنامه‌های و دستگاه‌های دیجیتال زیادی وجود دارند.


Drawing is a form of visual art in which a person uses various drawing instruments to mark paper or another two-dimensional medium. Instruments include graphite pencils, pen and ink, various kinds of paints, inked brushes, colored pencils, crayons, charcoal, chalk, pastels, various kinds of erasers, markers, styluses, and various metals (such as silverpoint). Digital drawing is the act of using a computer to draw. Common methods of digital drawing include a stylus or finger on a touchscreen device, stylus- or finger-to-touchpad, or in some cases, a mouse. There are many digital art programs and devices.

یک ابزار نقاشی مقدار کمی ماده را بر روی یک سطح آزاد می‌کند و یک علامت قابل‌مشاهده باقی می‌گذارد. رایج‌ترین وسیله برای نقاشی کردن کاغذ است، چنانچه چه مواد دیگری مانند مقوا، چوب، پلاستیک، چرم، بوم، و تخته ممکن است مورد بکاربرده قرار گیرد. تصاویر موقت ممکن است بر روی تخته‌سیاه یا تخته سفید یا تقریباً هر چیزی ساخته شوند. رسانه وسیله‌ای محبوب و بنیادی برای بیان عمومی در سراسر تاریخ بشر بوده‌ هست.
یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین ابزارهای ارتباطی ایده‌های بصری برای کشیدن هست.
در دسترس بودن گسترده ابزار طراحی، یکی از رایج‌ترین فعالیت‌های هنری را ترسیم می‌کند.


A drawing instrument releases a small amount of material onto a surface, leaving a visible mark. The most common support for drawing is paper, although other materials, such as cardboard, wood, plastic, leather, canvas, and board, may be used. Temporary drawings may be made on a blackboard or whiteboard or indeed almost anything. The medium has been a popular and fundamental means of public expression throughout human history. It is one of the simplest and most efficient means of communicating visual ideas. The wide availability of drawing instruments makes drawing one of the most common artistic activities.

نقاشی علاوه بر اشکال هنری، اغلب در تصویرسازی تجاری، انیمیشن، معماری، مهندسی و طراحی فنی مورد بکاربرده قرار می‌گیرد. یک نقاشی سریع و آزادانه دست که بنا به عادت به نام یک کار جامع در نظر گرفته نمی‌شود، گاهی یک طرح نامیده می‌شود. هنرمندی که در طراحی فنی کار می‌کند ممکن است طرح های مختلفی داشته باشد.


In addition to its more artistic forms, drawing is frequently used in commercial illustration, animation, architecture, engineering and technical drawing. A quick, freehand drawing, usually not intended as a finished work, is sometimes called a sketch. An artist who practices or works in technical drawing may be called a drafter, draftsman or a draughtsman.

فهرست

تکنیک‌های نقاشی

برخی از تکنیک‌های نقاشی عبارتند از:
  • رنگ‌زنی غلیظ
  • آبرنگ ( آبرنگ یک رنگ‌ماده و همینطور نقاشی یا طرحی که با این طرز رنگ‌ماده اجرا شده باشد هست.
    در تولید آبرنگ از رنگ‌دانه و یک ماده چسبنده قابل حل در آب (معمولاً صمغ عربی) بکاربرده می‌شود. آبرنگ را به‌وسیله قلم مو بر روی کاغذ، مقوا، پاپیروس و… به کار می‌برند. از این جهت با بسیاری از رنگ‌ماده‌های پوششی تفاوت دارد که در آن رنگسایه‌های روشن از طریق رقیق کردن رنگماده ماحصل می‌آید و نه با افزودن سفید. )
  • لعاب دادن
  • نقاشی یا رنگ مومی ، نقاشی یا رنگی که با موم آب‌کرده می‌سازند.
  • نقاشی دیواری ، که معروف‌ترین طرز آن فرسکو است.
  • سایش و نقاشی نقطه‌ای
  • فوماتو
  • سامی–ای
  • تکه‌چسبانی (کُلاژ)
  • نقاشی بر روی تخته
  • نقاشی با افشانه (اِیر براش)
  • نقاشی با مواد جدید
  • نقاشی با کامپیوتر
  • نقاشی با دود

سبک‌های معروف نقاشی

سبک‌های نقاشی می‌توانند با روشهای بکارگیری یا با توجه به جنبش هنری که اغلب ترین تطبیق را با مشخصات غالب و حاکمی که نقاشی نشان می‌دهد دارند، مشخص شوند. برخی از سبک‌های معروف عبارتند از:
  • واقع‌گرایی ( واقع‌گرایی ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد: ) (واقع گرایی)
  • سورئالیسم ( فراواقع‌گرایی یا سوررئالیسم (به انگلیسی: Surrealism ) یکی از جنبش‌های هنری قرن بیستم هست.
    سوررئالیسم به معنای گرایش به ماورای واقعیت یا واقعیت برتر هست.
    زمانی که دادائیسم در حال از بین رفتن بود، پیروان آن به دور آندره برتون که خود نیز زمانی از دادائیست‌ها بود، گرد آمدند و طرح مکتب جدیدی را پی ریزی کردند. این شیوه در سال ۱۹۲۲ به‌طور رسمی از فرانسه آغاز شد و فراواقع‌گرایی نامیده شد. این مکتب بازتاب نابسامانی‌ها و آشفتگی‌های قرن بیستم هست.
    سوررئالیسم را می‌توان یک جنبش هنری_اجتماعیِ بنیادستیز به‌شمار آورد. میل به ایجادِ دگرگونی در زندگی روزمره از طریق آشکارسازی امرِ شگفت‌انگیز و تصادفی عینیِ نهفته در نظم ظاهریِ واقعیت دانست. ) (فرا واقع گرایی)
  • امپرسیونیسم ( دریافتگری یا امپرسیونیسم (به فرانسوی: Impressionnisme ) جنبش هنری دسته بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه بود که در نیمهٔ دوم سده نوزدهم میلادی در آن کشور ظهور کرد و به‌زودی جهانگیر شد. در این شیوه هنرمند تلاش دارد با کمک ضربات پیاپی و شکستهٔ قلمو و به کار بردن لخته‌رنگ‌های تجزیه شده و تابناک که ارتعاش تشعشات نور خورشید را در ذهن تداعی می‌کند، دریافت و برداشت مستقیم خود را از دیده‌های زودگذر به‌شکلی رؤیاگونه به تصویر کشد. در روش دریافتگری، اصول مکتبی طراحی دقیق، سایه‌روشن‌کاری، ژرفانمایی فنی و ترکیب‌بندی متعادل و معماری‌گونه رعایت نمی‌شود. ) (برداشت گرایی)
  • اکسپرسیونیسم ( بیان گرایی یا اکسپرسیونیسم (به انگلیسی: Expressionism ) نام یک مکتب هنری است. در آغاز قرن بیستم، نهضت بزرگی ضد سمبولیسم و امپرسیونیسم پا گرفت که آرام‌آرام مکتب (اکسپرسیونیسم) از دل آن بیرون آمد. واژهٔ اکسپرسیونیسم برای اولین بار در تعریف برخی از نقاشی‌های (اگوست اروه) به کار رفته‌است. اکسپرسیونیسم جنبشی در ادبیات بود، که نخست در آلمان شکوفا شد. قصد اصلی این مکتب نمایش درونی بشر، مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود. به عبارت دیگراکسپرسیونیسم شیوه‌ای نوین از بیان تجسمی هست که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگ‌های تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت بهره می‌گیرد. اکسپرسیونیسم به نوعی اغراق در رنگ‌ها و شکل‌هاست، شیوه‌ای عاری از طبیعت‌گرایی که می‌خواست حالات عاطفی را هرچه روشنتر و صریح تر بیان نماید. دوره شکل‌گیری این مکتب از حدود سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۵ میلادی بود ولی در کل این شیوه از گذشته‌های دور با هنرهای تجسمی همراه بوده و در دوره‌های گوناگون به گونه‌هایی نمود یافته‌است. عنوان (اکسپرسیونیسم) در سال ۱۹۱۱ برای متمایز ساختن دسته بزرگی از نقاشان به کار رفت که در دههٔ اول سدهٔ بیستم بنای کارشان را بر باز نمایی حالات تند عاطفی، و عصیان‌گری علیه نظامات ستمگرانهٔ حکومت‌ها، مقررات غیرانسانی کارخانه‌ها و عفونت زدگی شهرها و اجتماعات نهاده بودند. این هنرمندان برای رسیدن به اهداف خود رنگ‌های تند و مهیج و ضربات مکرر و هیجان زدهٔ قلم مو و شکل‌های اعوجاج یافته و خارج از چارچوب را با ایجاد ژرفانمایی و بدون هیچگونه سامانی ایجاد می‌کردند و هر عنصری را که آرامش بخش و چشم‌نواز بود از کار خود خارج می‌کردند. ) (هیجان نمایی)
  • پوینتیلیسم ( پوینتیلیسم به معنای نقطه‌چینی یا نقطه نقطه (به فرانسوی: Pointillisme )، یکی از سبک‌های نقاشی پسادریافتگری هست که در آن تصویر به‌وسیلهٔ گذاشتن نقطه‌های کوچکی از رنگ خالص به صورت مجزا ولی در کنار هم شکل می‌گیرد. ژرژ سورا این روش را در سال ۱۸۸۶ تا آن‌جا گسترش داد که شاخه‌ای دیگر به نام نقطه‌چینی از دریافتگری به‌وجود آمد. دیگر نقاشانی که به این سبک نقاشی می‌کردند پل سینیاک و هانری ادموند کروس بودند. ) (نقطه نقطه یا نقطه چینی)
  • هنر خام (هنر ابتدایی یا کودک گونه)
  • کوبیسم ( حجم‌گرایی یا کوبیسم (به فرانسوی: Cubisme ) یکی از سبک‌های هنری هست.
    کوبیسم در فاصله سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۸ به نام سبکی جدی در نقاشی و تا حد محدودتری در تندیس‌گری ظهور کرد، که از نقاط عطف هنر غرب به‌شمار می‌آید. ) (حجم گرایی)
  • مدرنیسم ( نوگرایی، که از آن به نام‌های تجدد یا مدرنیسم (modernism) نیز یاد می‌شود، به معنای گرایش فکری و رفتاری به پدیده‌های فرهنگی نو و پیشرفته‌تر و کنار گذاردن برخی از سنت‌های قدیمی هست.
    نوگرایی فرایند گسترش خردگرایی در جامعه و تحقق آن در بستر مدرنیته است. نوگرایی یا مدرنیسم، گستره‌ای از جنبش‌های فرهنگی که ریشه در تغییرات جامعه غربی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد را توصیف می‌کند. این واژه مجموعه‌ای از جنبش‌های هنری، معماری، موسیقی، ادبیات و هنرهای کاربردی را که در این دوره زمانی رخ داده‌اند، دربردارد. ) (نوگرایی)
  • آبستره ( هنر مجرد یا هنر انتزاعی (آبستره) به هنری اطلاق می‌شود که هیچ صورت یا شکل طبیعی در جهان در آن قابل شناسایی نیست و تنها از رنگ و فرم‌های تمثیلی و غیرطبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می‌گیرد. این واژه بنا به عادت در مقابل هنر فیگوراتیو بکاربرده می‌شود و در معنای وسیعش می‌تواند به هر طرز هنری اطلاق شود که [اشیاء] و رخدادهای قابل شناخت را بازنمایی نمی‌کنند، ولی عموماً به آن گونه از آفرینش‌های هنر مدرن اطلاق می‌گردد که از هر گونه تقلید طبیعت یا شبیه‌سازی آن، به مفهوم مرسوم آن در هنر اروپایی، روی می‌گردانند. ) (انتزاعی)
  • پست مدرنیسم (فرا نوین)
  • آوانگارد ( آوانگارد (به فرانسوی: avant-garde ) یا پیشرو به هنرمندان یا آثاری به ویژه در حیطه هنر، گفته می‌شود که ماهیتی تجربی، رادیکال یا نوآورانه دارند و در یک دوره معین، پیشروترین اسلوب‌ها یا مضامین را در آثارشان بکاربرده کرده‌اند و اغلب بانی جنبش‌های نو بوده‌اند. ) (پیشگام، وابسته به مکتب‌های هنری نوین و غیر سنتی)
  • کانستراکتیویسم ( ساخت‌گرایی یا کانستراکتیویسم (به انگلیسی: Constructivism ) شیوه‌ای از معماری مدرن هست که در اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۲۰ میلادی و اوایل دهه ۳۰ شکوفا شد. در این شیوه، بر نمایاندن و برجسته کردن شکل‌های هندسی و انتزاعی و خطوط رابط و اجزای سازنده تأکید می‌شود. ) (ساخت گرایی)
  • کناره سخت (لبه سخت)
  • گرافیتی ( )
  • مینیاتور ( )

واژه‌های مرتبط

  • طراحی ( طراحی به دانش ایجاد یک طرح از تصویری ذهنی، خیالی یا واقعی گفته می‌شود. طراحی در معنای تخصصی، مفاهیم و کاربردهای متنوعی را دربر می‌گیرد، از این رو مانند واژهٔ هنر با یک تعریف مشخص نمی‌توان تمام جنبه‌های آن را بیان کرد. )
  • مینیاتور ( )
  • قلم‌مو ( قلم‌مو یکی از ابزارهای نقاشی یا رنگرزی است. )
  • قلمدان ( قلمدان، جعبه مانندی هست از جنس چوب، مقوا یا پاپیه ماشه که برای نگهداری قلم‌های مخصوص خوشنویسی و دیگر ابزار کتابت به کار می‌رود. )
  • دوات ( دَوات، یا آمه یک ظرف کوچک شیشه‌ای، سفالی یا مسوار هست که برای نگه‌داشتن مرکب نوشتاری به‌کار می‌رود. )
  • بوم ( واژه بوم در معانی زیر به کار می‌رود: )
  • رنگ‌گذاری
  • قلم‌گیری
  • بست ( بَست به پناهگاهی گفته می‌شود که فرد مجرم، محکوم یا معترض در آن حاضر شده و اصطلاحاً بست‌نشینی می‌کند و به حرمت آن مکان از مجازات و تعرض مصون می‌ماند. بست‌شکنی زمانی رخ می‌دهد که حاکمان حرمتی برای بست قائل نشوند و محکوم را دستگیر کنند. بست نشینی از دوره صفویه در ایران گسترش یافت و در دوره قاجاریه به اوج خود رسید. رضا شاه بست نشینی را ممنوع کرد. )
  • نیم‌رخ ( نیم‌رخ یا نیمرخ، نام یک مجموعه تلویزیونی بود که در دهه ۷۰ خورشیدی از شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در بخش دسته کودک و نوجوان پخش می‌شد. مجری این برنامه کامیار اسماعیلی بود. )
  • چهره‌نگاری ( چهره‌نگاری به کشیدن یک تک‌چهره یا پُرتره از یک شخص می‌گویند. این کار می‌تواند بر روی بوم نقاشی یا کاغذ عکس باشد. )
  • تک‌چهره‌سازی
  • پرتره ( چهره‌نگاری به کشیدن یک تک‌چهره یا پُرتره از یک شخص می‌گویند. این کار می‌تواند بر روی بوم نقاشی یا کاغذ عکس باشد. )
  • پرداز ( پرداز زدن یا ارائهٔ ماشینی تصاویر یا نمایان‌سازی یا رندرینگ (به انگلیسی: Rendering ) فرایند تولید ماشینی تصاویر بر پایهٔ مدل‌های محاسباتی، و سپس، ارائهٔ رایانه‌ای آن‌ها بر روی صفحهٔ نمایش را حاوی می‌گردد. )
  • زراندود
  • شنگرف ( شنگرف یا سینابر (Cinabre یا Cinnabar) با فرمول شیمیایی HgS از مجموعه کانی‌ه هست.
    در طبیعت به صورت بلور وجود دارد ولی به‌طور صنعتی نیز تولید می‌شود. شنگرف در شعله بخار می‌شود و در اسید نیتریک و اسید سولفوریک نامحلول هست.
    شنگرف جسمی دارای بلورهای شش گوش قرمز رنگ هست.
    آن را با هدایت گاز هیدروژن سولفید (H2S) به محلول نمک‌های جیوه تهیه می‌کنند. کانیهای مشابه آن رآلگار، پروستیت، کوپریت، روتیل، هماتیت و... است. )
  • لاجورد ( لاجوَرد (به لاتین: Lapis lazuli ) سنگی آبی‌رنگ هست که ترکیب شیمیایی آن حاوی فسفات‌های آب‌دار طبیعی آلومینیوم، آهن، منیزیم و کلسیم است؛ به عبارت دیگر ترکیبی از لازورایت، کلسایت، پیریت، هورنبلاند، اوگیت و دایپوسیت هست.
    این سنگ به خاطر سختی و رنگ آبی خوش‌رنگ خود؛ لاجوردی، در جواهرسازی به نام نگین به کار می‌رود. لاجورد سنگی متافورمیک با سیستم کریستالی کیوبیک و دودکاهدرون در ابعاد بزرگ تا کوچک به شکل رگه، اغلب در بستری تعدادی سانتی متری، در میان سنگ‌های مرمر یا رگه‌های نامنظم در سنگ‌های آهکی یافت می‌شود. ناخالصی پیریت، که به صورت رگه یا نقاط طلایی یا برنزی در این سنگ دیده می‌شود، باعث جلوه اغلب و قیمت آن می‌شود. نقاط سفید روی این لاجورد اغلب کلسید بوده که با زیاد شدن آن‌ها روی این سنگ ارزش آن را پایین می آورد. لاجورد به صورت سنتتیک نیز تولید می‌شود. نمونه لاجوردی که توسط گیلسون (P.Gilson) درست شده بسیار شبیه نمونه طبیعی هست.
    ایضاً لاجورد ممکن است با سنگهایی مانند سنگهایی مانند لازولیت، سودالیت، آزوریت، جاسپر آبی و یا دومورتیریت اشتباه گرفته شود. )
  • زرنگار ( زرنگار نرم‌افزاری برای واژه‌پردازی زبان فارسی هست که ابتدا در سال ۱۳۷۵ از سوی شرکت نرم‌افزاری سینا عرضه شد. این نرم‌افزار با توجه به قابلیت‌های خود، در حوزهٔ چاپ و نشر تقریباً بی‌رقیب بود و ناشرانِ بسیاری از آن بکاربرده می‌کردند. نسخه‌های ۷۵ و ۷۶ این نرم‌افزار تحت سیستم‌عامل داس بودند، تا این‌که در سال ۱۳۷۹، اولین نسخه‌ای که تحت ویندوز کار می‌کرد، عرضه شد. )
  • نقاشی با دود
  • رنگ روغن
  • آبرنگ ( آبرنگ یک رنگ‌ماده و همینطور نقاشی یا طرحی که با این طرز رنگ‌ماده اجرا شده باشد هست.
    در تولید آبرنگ از رنگ‌دانه و یک ماده چسبنده قابل حل در آب (معمولاً صمغ عربی) بکاربرده می‌شود. آبرنگ را به‌وسیله قلم مو بر روی کاغذ، مقوا، پاپیروس و… به کار می‌برند. از این جهت با بسیاری از رنگ‌ماده‌های پوششی تفاوت دارد که در آن رنگسایه‌های روشن از طریق رقیق کردن رنگماده ماحصل می‌آید و نه با افزودن سفید. )
  • میکس ( صدامیزی یا آمیختن صدا یا میکس صدا در ضبط و نشر آواها به فرایندی گفته می‌شود که چندین صدای ضبط‌شده؛ در یک یا تعدادی کانال صوتی (به طور رایج دو کانال استریو می‌باشد) ادغام می‌شود. ) مدیا

ویژگی‌های واژه: نقاشی


نقش دستوری: اسم
آواشناسی: naqqASi
الگوی تکیه: WWS
شمارگان هجا: ۳
برابر ابجد: ۴۶۱

منابع

۱٫ نقاشی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
۲٫ نقاشی - برگرفته از واژه یاب
۳٫ drawing - Wikipedia

دریافت نسخه ورد مقاله نقاشی

کد مطلب3962